zondag 8 mei 2011

Moederdag

Hoe ouder ik word, hoe meer ik de betekenis achter moederdag begin te waarderen. Het gebaar van waardering naar de persoon die jou op de wereld heeft gezet en (samen met vader) voor je heeft gezorgd en je heeft gemaakt tot wie je bent. Mijn ouder worden heeft voor mijn gevoel de band tussen mij en mijn moeder veranderd. Nog steeds vol liefde, maar anders en minder 'knuffelig' zoals vroeger. Ik zit nu in een stadium in mijn leven waarin ik echt volwassen word. Dit jaar hoop ik af te studeren waarna ik op zoek zal gaan naar een 'echte' baan. Het studentenleven is dan voorbij en het 'huisje-boompje-beestje' van het huis kopen en samenwonen staat voor de deur. De periode van het 'onbezorgde kind zijn' wordt afgesloten en de wijde wereld gaat open. Daar waar menigeen van mijn leeftijd hier juist blij mee is of allang de 'navelstreng' met thuis heeft doorgeknipt, roept dit bij mij gemengde gevoelens op. Het vertrouwde en fijne leven thuis wordt achtergelaten voor een nieuw avontuur. Ook zeker uitdagend, maar toch... De band zoals ik deze nu heb met mijn ouders en de bijbehorende band met 'thuis' zal dan nooit meer hetzelfde zijn. Daarom is moederdag een extra gelegenheid de liefde en genegenheid te tonen. Internet staat vol gedichten en verhalen waarin anderen eenzelfde soort gevoel van liefde omschrijven. Zo omschreef Daantje precies de waardering en liefde waarvan ik wil dat mijn moeder dit ook weet:

Mam,



Jij bent er altijd voor mij
Wat ik ook doe, je steunt mij in alles
Ik ben zo blij dat ik je heb
Dat je mij hebt gemaakt tot wie ik ben
Jij helpt me bij alles in mijn leven
Bij moeiljke keuzes geef je mij altijd advies
Ook al ben ik nu (bijna) volwassen
Je zorgt nog steeds voor mij
Daarom wil je vandaag toch even vertellen
Dat ik zielsveel van je hou!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten