maandag 9 mei 2011

"Dolce far niente" the sweetness of doing nothing



Misschien zijn er mensen die deze uitdrukking al kenden, maar iedereen die de film 'eat pray love' gezien heeft, is er nu in ieder geval ook bekend mee. 'Dolce far niente' vertaald als 'het zalige nietsdoen'. Heerlijk lijkt me dat! Deze uitdrukking wordt ook wel omschreven als een houding, een mindset. Het zalige nietsdoen gaat om de mogelijkheid om het leven vrij te leven en te genieten van de simpele dingen welke het leven te bieden heeft. Dit klinkt zo mooi en ik wou dat ik het kon. Maar ik kan het niet! Ik kan gewoon niet in de tuin zitten en naar de vogels kijken, ik kan niet op de bank zitten om enkel muziek te luisteren, ik kan niet niets doen. Het lijkt me heerlijk om dat wel te kunnen.

Het lijkt me heerlijk om lekker te ontspannen terwijl je helemaal mee gaat in de melodie en tekst van een liedje. Om lekker te ontspannen terwijl je in de tuin zit, de zonnestralen op je lichaam voelt en de vogeltjes hoort fluiten. Ik ben altijd bezig. Mijn gedachten gaan altijd door en het lijkt alsof ik die niet stop kan zetten. Soms heb ik het idee dat ik mijn leven in 'versnelling 3' leef. Altijd bezig en altijd onderweg naar het volgende. Wat dat die week, die dag of dat uur ook maar mag zijn. Ik kan niet stilstaan bij het nu en enjoying the moment. Het zal voor een deel zeker liggen aan de westerse mentaliteit van het gejaag waarmee ik ben opgegroeid en wat ik vanuit de media mee krijg. Maar het zit ook in mijn persoonlijkheid. Ik kon vroeger al niet stil zitten en altijd moest er wel desnoods een teen bewegen. Ik lijk het niet in me te hebben, hoewel ik het op sommige momenten juist goed kan gebruiken. Door het gejaagde leven voel ik me gejaagd en gehaast en daardoor heb ik misschien wel het idee dat ik zo snel volwassen word. Ik sta er niet bij stil en geniet niet van de momenten in het nu. Life is short, ik zou er meer van moeten genieten. Ik zou meer stil moeten staan bij de dingen van alledag en niet alles voor lief nemen. Ik moet er al helemaal mee stoppen in 'versnelling 3' te leven. Voor ik het weet ben ik volgende week al 80. Maar ja... hoe doe je dat?

Ciao!
Ixis

Geen opmerkingen:

Een reactie posten